Kurssitarjonta > Yksittäiset luennot
Yksittäiset luennot ja työpajat

Yksittäisiä luentoja ja työpajoja steinerkasvastuksen keskeisistä teemoista. Tavoitteena voi olla steinerpedagogiikkaan syventyminen tai kollegiaalisen työskentelyn elävöittäminen.
Luennot yhdistävät teoriaa ja kenttätyön kokemusta. Työpajat sisältävät dialogista ja käytännönläheistä tai taiteellista työskentelyä.
PEDAGOGISTEN PERUSTEIDEN VAHVISTAMINEN
1. Steinerpedagogiikka historiallisessa kontekstissaan
2. Sosialisaatiosta yksilöitymiseen: omaksi itseksi tuleminen yhteisenä matkana
3. Elävöittävä kasvatus: jäljittelystä kohti luonnollista auktoriteettia
4. Alkuopetus steinerkouluissa
5. Liikkuva luokkatila ja penkkipedagogiikka
6. Aistien kehitysvaiheet ja pääpainot eri ikäkausissa
7. Hippokrateesta Liisa Keltikangas-Järviseen: temperamenttioppi teoriasta käytäntöön
8. Alkuopetuksen päättyminen ja 9-vuotias lapsi: oppimisen painotukset ja minuuden suhde kehoon
9. Sydän on portti: tunnekeskeinen ja esteettinen sivistäminen sielunravintona
10. Sisäisistä mielikuvista ulkoiseen visuaalisuuteen: taulupiirustus ja visuaalisen taiteen tärkeys opetuksessa
11. Ulkoisesta musikaalisuudesta sisäiseen tahtoon: rytmin, laulun ja musiikin tärkeys opetuksessa
12. Steinerpedagoginen praksis: virtaavuuden pedagogiikkaa
13. Hoitopedagogiikan esittely
14. Kasvatusta vai opettamista? Steinerpedagogi kasvatusalan termistön valtameressä
15. Kasvatuksen suuria vaikuttajia: uudistavat voimat Comeniuksesta Freireen
AJAN HENGESSÄ – TEEMOJA NYKYPÄIVÄN KASVATUKSESTA
1. Hitauden merkitys kasvatuksessa
2. Muutakin kuin vanhempainiltoja: vanhempaintyö nykypäivän steinerkoulussa
3. Eriyttäminen steinerkoulussa
4. Arviointi sekä jaksokertaus vaihtoehtona kokeille
5. Steinerpedagogiikkaa ajan hengessä
6. Kestävyyskasvatus luontokäsityksen ja ihmiskäsityksen välisenä vuoropuheluna
7. Miten puhua steinerpedagogiikasta ymmärrettävästi
8. Kolikon toinen puoli: steinerpedagogiikan haasteita ja niiden työstäminen tervehdyttävästi
IHMISKÄSITYKSEN JA PEDAGOGIIKAN VÄLISEN SUHTEEN SYVENTÄMINEN
1. Ryhmän lukeminen ja hengittävyys
2. Pedagoginen laki, sielun ekonomia ja hygienia
3. Kasvatuksen tehtävästä toisella seitsenvuotiskaudella
4. Opettajan olemuksen vaikutuksesta oppilaisiin toisessa seitsenvuotiskaudessa
5. Pedagogin sisäinen liike: kokonaisuudesta yksittäiseen ja takaisin kokonaisuuteen
6. Minuuden kehollistaminen opetuksessa
7. Kauneuden pedagoginen merkitys ja maailman kokeminen esteettisesti
8. Apolloninen ja dionyysinen kasvatuksessa
9. Platoninen ja aristoteelinen perspektiivi ihmiskäsityksessä
10 Havainnointi ja eri perspektiivien yhteensointi
11. Meta-steinerpedagogiikka: steinerkasvatuksen kardinaaleja


